De wendingen van Elon Musk’s acht maanden durende verkering en aankoop van Twitter waren gevuld met tal van dubieuze beslissingen – van Musk die de kansen op de aandelenprijs van het platform te hoog bood, tot het willekeurig verbieden van gebruikers (en vervolgens excuses bedenken om de prijs van het platform te rechtvaardigen). de verboden achteraf).

Maar een beslissing genomen terwijl Musk zondag genoot van de finale van het WK voetbal in Qatar, is misschien wel de meest twijfelachtige beslissing tot nu toe. Twitter Support, de helpdesk van het platform, tweette even na 12.30 uur. EST dat “we niet langer gratis promotie van bepaalde sociale mediaplatforms op Twitter zullen toestaan.”

We erkennen dat veel van onze gebruikers actief zijn op andere socialemediaplatforms. We zullen echter niet langer gratis reclame voor bepaalde socialemediaplatforms op Twitter toestaan.

Het account ging verder met een link naar een volledigere uitleg van wat er was veranderd. “Zowel op Tweet- als op accountniveau zullen we elke gratis promotie van verboden socialemediaplatforms van derden verwijderen”, aldus de helpcentrumpagina. Tot die “verboden platforms” behoren Facebook, Instagram, Mastodon, Truth Social, Tribel, Post en Nostr, evenals linkaggregators zoals Linktree. Gebruikers kunnen niet naar de sites linken en ze kunnen ook niet proberen hun volgers naar andere platforms te porten zonder links te geven, bijvoorbeeld door te zeggen “bekijk mijn profiel op deze site”. Het overtreden van deze nieuwe regel zal ertoe leiden dat gebruikers tijdelijk worden geschorst van Twitter. “Latere overtredingen kunnen leiden tot permanente schorsing”, beweert Twitter.

Het staat ver af van Musk’s beweringen van “absolutisme van de vrijheid van meningsuiting”, en heeft meer gemeen met de gesloten internetgebruikers die meer gewend zijn in Rusland of China.

“Het is de Tencent-strategie”, zegt David Craig, klinisch professor communicatie aan de Universiteit van Zuid-Californië, die Chinese sociale media heeft bestudeerd. “Bouw een firewall om gebruikers binnen te houden. Blokkeer en emuleer concurrentie.” Het is een model dat werkt in het sterk gecontroleerde Chinese internet, verborgen achter de Grote Firewall, maar het bouwen van een splinternet voor sociale media is een gruwel voor alles wat westerse internetgebruikers weten en waar ze van houden.

En het is vooral weerzinwekkend voor een enkele onderafdeling van Twitter-gebruikers: de makers. De levensader van het platform, ze creëren gratis inhoud op het platform – zogenaamd omdat ze geld kunnen verdienen met hun publiek op Twitter zodra ze ergens anders heen gaan. Ze doen dat vaak door fans op Twitter naar hun profiel op Instagram te pushen, waar ze geld kunnen krijgen, of door merchandisingwinkels te pushen via link-in-bio-platforms zoals Linktree. Nu kan dat echter niet.

“Deze aankondiging is een duidelijke indicatie dat de nieuwe beslissers bij Twitter onervaren zijn op het gebied van sociale media”, zegt Karyn Spencer, een branche-expert die eerder werkte als hoofd van de verbinding met makers voor de ter ziele gegane video-app Vine toen deze eigendom was van Twitteren.

Spencer zegt dat het oprichten van muren die makers ervan weerhielden hun waren op andere platforms aan te sluiten en die doelgroepen te kruisbestuiven, een strategie was die sociale-mediabedrijven jaren geleden hebben uitgeprobeerd. “Meestal was het verborgen en niet expliciet: platforms gebruikten backend-technologie om berichten te onderdrukken die elders gebruikersaccounts promootten”, zegt ze. “Dit is de reden waarom Vines bijvoorbeeld nooit populair is geworden op Facebook. Een Vine-link was zo goed als dood zodra iemand die op Facebook plaatste.”

Dat is iets wat Michael Veale, universitair hoofddocent aan University College London, gespecialiseerd in technologierecht, zegt ook te hebben gezien. “Dit is zowel nieuw als oud”, zegt hij. “Facebook was paranoïde dat apps van derden, zoals Circle, hun API’s gebruikten om de sociale grafieken die ze hadden opgebouwd te dupliceren en ze af te snijden.” Wat hier anders is, is dat Facebook een app van derden als de bedreiging zag. Twitter ziet de gebruikers als het risico terwijl ze wanhopig op zoek zijn naar reddingsboten om het zinkende schip te ontvluchten.

“Voor veel mensen is Twitter hard op weg een manier te worden om ontsnapping uit Twitter te coördineren met een intacte sociale grafiek, met behulp van de Twitter API door fediverse handvatten of links op te nemen in hun gebruikersnamen of biografieën”, zegt Veale. “Wanneer gebruikers actief proberen te vertrekken, lijkt het vrij onwaarschijnlijk dat een extreem bot, lukraak beleid hun vertrek zal stoppen.”