In de afgelopen weken lijkt generatieve AI overal in de mainstream te zijn opgedoken – via de populariteit van ChatGPT, de verspreiding van tekst-naar-beeld-tools en als avatars in onze social media-feeds. Maar afgezien van leuke smartphone-apps en handige manieren voor studenten om opdrachten voor het schrijven van essays te omzeilen, zal de wereldwijde acceptatie van AI de manier waarop bedrijven in de nabije toekomst werken, innoveren en opschalen fundamenteel veranderen.
Babson College Professor Thomas Davenport en Nitin Mittal, hoofd van de groei van kunstmatige intelligentie in de VS bij Deloitte, zijn de auteurs van All In on AI: How Smart Companies Win Big With Artificial Intelligence, dat eind januari 2023 zal verschijnen. Hun boek onderzoekt hoe bedrijven waaronder Alphabet, Ping An, Airbus, Walmart en Capital One maken gebruik van AI in bedrijfsstrategie, sleutelprocessen, verandermanagement en concurrentie.
Hier bieden Davenport en Mittal Fast Company een inleiding over generatieve AI, samen met een fragment uit hun boek met een overzicht van AI-archetypen, mogelijkheden en algemene principes.
Wat is generatieve AI en hoe zullen de meeste bedrijven en individuen het in de nabije toekomst gebruiken?
Generatieve AI verwijst naar kunstmatige intelligentie die nieuwe inhoud kan genereren, in plaats van simpelweg bestaande gegevens te analyseren of ernaar te handelen. Generatieve AI-modellen produceren tekst en afbeeldingen: blogberichten, programmacode, poëzie en illustraties. De software gebruikt complexe machine learning-modellen om het volgende woord te voorspellen op basis van eerdere woordreeksen, of de volgende afbeelding op basis van woorden die eerdere afbeeldingen beschrijven. Op de kortere termijn zien we dat generatieve AI wordt gebruikt om marketingcontent te creëren, code te genereren en in conversatietoepassingen zoals chatbots.
Wat zijn enkele van de handigste mogelijkheden van generatieve AI?
Generatieve AI kan al veel en is ontzettend divers. Ze kunnen inhoud opnemen zoals afbeeldingen, langere tekstformaten, e-mails, inhoud van sociale media, spraakopnamen, programmacode en gestructureerde gegevens. Ze kunnen nieuwe inhoud, vertalingen, antwoorden op vragen, sentimentanalyse, samenvattingen en zelfs video’s uitvoeren. Deze universele inhoudmachines hebben veel potentiële toepassingen in het bedrijfsleven, en tegenwoordig behoren marketingtoepassingen tot de meest voorkomende toepassingen van generatieve AI. In de toekomst is er potentieel voor generatieve AI om impact te maken in de gezondheidszorg en biowetenschappen, bijvoorbeeld om diagnoses te stellen of om nieuwe geneeswijzen voor ziekten te vinden.
Wat zijn enkele secundaire of tertiaire manieren waarop generatieve AI zich in ons leven zal manifesteren?
Het is niet verrassend dat veel van de vroege toepassingen van generatieve AI begonnen bij grote technologie- of digital native-bedrijven. In de komende jaren zien we dat generatieve AI doordringt in traditionele industrieën, zoals productie, gezondheidszorg en farmaceutica. Nadat een generatief model is getraind, kan het worden verfijnd voor specifieke inhoudsdomeinen met veel minder gegevens. We beginnen nu gespecialiseerde generatieve modellen te zien voor biomedische inhoud, juridische documenten en vertaalde tekst, wat aanleiding zal geven tot extra use cases in die industrieën en domeinen. Ze kunnen organisaties helpen om hun kennis en content effectiever te beheren, zodat deze gemakkelijk toegankelijk is voor medewerkers en klanten.
Wat zijn enkele zorgen rond generatieve AI waar bedrijven en individuen zich bewust van moeten zijn?
Er zijn enkele potentiële juridische en ethische problemen met betrekking tot generatieve AI. Een daarvan is de mogelijkheid om eenvoudig ‘deepfakes’ te maken: afbeeldingen of video’s gemaakt door AI die realistisch lijken maar vals of misleidend zijn. Bovendien roept generatieve AI vragen op over wat originele en eigen inhoud is en kan het een aanzienlijke invloed hebben op het eigendom van inhoud.
UITTREKSEL UIT ALL-IN OP AI
Herdrukt met toestemming van Harvard Business Review Press. Uittreksel uit All In On AI: hoe slimme bedrijven veel winnen met kunstmatige intelligentie door Thomas H. Davenport en Nitin Mittal. Copyright 2023 Deloitte Development LLC. Alle rechten voorbehouden.
De weg om all-in te worden op AI is niet bijzonder goed bewandeld; we hebben geschat dat minder dan 1 procent van de grote organisaties zou voldoen aan onze definitie van de term. Er zijn echter bekwaamheidsvolwassenheidsmodellen voor vrijwel elke zakelijke vaardigheid, en we zullen een vergelijkbare aanpak voor AI beschrijven.